nedeľa 16. októbra 2016

Cesta do hlbín študákovej kuchyne II.

Už dlho som premýšľala nad tým, že vám napíšem niečo o mojich kuchynských dobrodružstvách. Avšak na moje šťastie, zatiaľ veľmi nebolo o čom písať. Podarilo sa mi uvariť zopár vecí, ako napríklad rôzne druhy omáčok, dokonca sa mi podarilo urobiť mäso v cestičku, (rozhodnutie dotýkať sa surového mäsa bolo jedno z najväčších aké som tu uskutočnila, ale keďže to bolo nevyhnutné, veľmi nebolo o čom rozmýšľať...) Stále dokola si varím zeleninovú polievku (áno, tú s kukuricou) a pomaly sa učím.  A keďže som sa za ten čas už čo-to naučila, rozhodla som sa spísať zopár rád pre začínajúcich kuchárov, nie len študentov, a zároveň vám priblížiť včerajší deň, ktorý by sa dal označiť ako Experimentovanie v kuchyni...

Na úvod musím povedať, že včerajšok bol naozaj krásny. Taká milá a veľmi pokojná sobota plná prírody. O jedenástej sme sa s Riinou vybrali von, spolu s našimi foťáčikmi. Ja som to plánovala už dlho, keďže celý týždeň som tu obdivovala tie nádherné jesenné farby, ale cez týždeň na to až toľko času nebolo. Tajne sme dúfali, že nám bude svietiť slniečko, čo sa nakoniec síce nestalo, ale myslím, že niektoré fotky sa napriek tomu podarili. Veď kuknite sami, priamo TU.  A tak sme sa tri hodiny túlali po neskutočne krásnej prírode, Beki si prišla na svoje, lebo sme sa zatúlali aj na najstarší cintorín v Ayri, ktorý bol taký veľký, že je tam dovolené jazdiť autami. Prechádzka nám trvala takmer tri hodiny, počas ktorých sme stopovali niekoľko pobehujúcich veveričiek, obdivovali (tie chlpaté) kravičky :), kývali golfistom a ja som počas prechádzky lesom úplne žasla nad tým tichom a kľudom. Vrátili sme sa niečo pred druhou a bolo načase uvariť obed...


Ja som sa už dlho chystala vyskúšať šúľance a Riina sa rozhodla pre cestoviny so šošovicovo-paradajkovou omáčkou. No srandy kopec! Nie len, že som hneď na samom začiatku prišla na to, že vlastne neviem, ako dlho by sa mali variť zemiaky v šupke, ale dokonca aj Riina mala niekoľko menších nedopatrení, vďaka ktorým sme sa veľmi dobre zabávali. Napríklad, všetko išlo dobre až do momentu, kedy sa nerozhodla zliať uvarené cestoviny. Pochopiteľne, keďže nemáme sitko, štvrťka z nich skončila v umývadle s jarovou vodou a následne v koši. Potom prišla na rad omáčka. Šošovicu namočila do vody asi tak na tri minúty a poď ho s ňou do hrnca. Chvíľu ju varila, lenže potom prišla na to, že tam asi dala zbytočne veľa vody a tak sa jednoducho rozhodla, že tú vodu povyberá. A čím iným, než hrnčekom na kávu. Keďže šošovica je ale veľmi rýchle stvorenie, najmä, ak pláva vo vode, je samozrejmé, že miesto čistej vody povyberala aj kopec šošovice. No a napokon to chcelo paradajky. Po počiatočných problémoch otvoriť krabicu s omáčkou, sa to nakoniec podarilo a Riina to radostne vyliala do hrnca. Lenže v tom momente to bola skôr paradajková polievka, než omáčka na cestoviny. A tak miešala a miešala, pokým sa voda neodparila, (neviem, ako nakoniec dopadla tá šošovica, keďže sa varila málinko dlhšie než je asi normálne). Napokon však všetko dobre dopadlo, zdanlivá polievka zhustla na omáčku a o chvíľu sa už spokojne rozťahovala na cestovinách.
A moje varenie? No celkom fajn až na to, že pokým som ja dovarila moje slávne šúľance, Riina už dojedla, stihla aj riady poumývať a šla sa učiť do izby. (Alebo to bola len výhovorka a už sa jednoducho nedokázala pozerať na to, ako sa trápim s cestom :D). Ale späť k vareniu...

Rada č. 1
Začnem pekne od začiatku, čiže v obchode. Tentokrát je jedno, či ste začínajúci kuchár, alebo študent. Pokiaľ ste v zahraničí, vždy noste so sebou do obchodu slovník. Stačí aj maličký v mobile, ale pri niektorých situáciách je to na nezaplatenie. Ja som tak napríklad našla strúhanku. (A ľutujem, že som to nezačala praktizovať skôr, vyhla by som sa tak trapasu, keď som si namiesto šampónu kúpila kondicionér a potom sa rozčuľovala, že to nepení). Keď ste si (aj vďaka slovníku) nakúpili všetko potrebné, môžeme začať variť.

Rada č. 2
Rozmyslite si aspoň deň dopredu, čo chcete variť. Vysvetlím na vlastnej skúsenosti. Pred pár dňami som mala neskutočnú dilemu, čo uvariť. Rozhodovala som sa medzi šúľancami, mäsom s cícerom, alebo špagetami s nivovou omáčkou. Po dlhom uvažovaní som sa rozhodla pre šúľance. Spokojne som napochodovala do kuchyne, vytiahla všetko potrebné a nakoniec s hrôzou zistila, že recept po mne pýta hrubú múku a ja mám iba hladkú.... Čiže bolo treba vybrať iné jedlo. A tak som sa rozhodla pre mäso s cícerom. Lenže nikto mi nepovedal taký detail, ako že cícer treba namočiť, minimálne noc pred tým. A tak, hoci bolo moje rozhodovanie veľmi ťažké, napokon mi neostávalo nič iné, len uvariť špagety a fláknuť si na to omáčku.

Rada č. 3
A to ma privádza k ďalšej rade, zaobstarajte si priateľa na telefón. Niekoho s kým sa viete v prípade potreby kedykoľvek skontaktovať a požiadať ho o radu týkajúcu sa varenia. Ako to zvyknem robiť napríklad ja, že posielam fotky plesnivého syra (Niva) môjmu tatinkovi s otázkou, či je to ten správny druh plesne a či určite nezomriem keď to zjem. Alebo, či tá usadenina v zeleninovej polievke je v poriadku, alebo sa tam stihla za pár hodín vytvoriť pleseň... Hej, zdá sa to ako blbosti, ale vo chvíli, keď začnete sami variť, aspoň zo začiatku,  začnete si všímať detaily, ktoré by vás predtým v živote nenapadli. Ako napríklad včera, keď som sa teda rozhodla namočiť cícer, položila som na hrniec tanierik, (veď viete, mušky útočia, tak nech nemám na druhý deň mušiu polievku). V tom momente som ale začala rozmýšľať nad tým, či tam ten tanier môžem nechať, či ten cícer nepotrebuje vzduch. (Nakoniec som ho tam nechala :D). A tak isto je super, mať kamaráta nie len na telefóne, ale tak isto prítomného 4D, aby vám mohol v prípade potreby pomôcť. Ako napríklad oškrabať prilepené cesto z prstov, keďže v tej chvíli sa cítite ako mucholapka a čohokoľvek sa dotknete, ostane s vami nerozlučne späté. 

Rada č. 4
No a nakoniec jedna z posledných rád dnešného dňa. To sa týka zrejme predovšetkým študentov, ktorí bývajú na intráku a teda zdieľajú kuchyňu s inými ľuďmi. Pripravte sa na to, že pokiaľ ste (podľa merítka niektorých ľudí), až príliš poriadkumilovný človek, ktorý chce mať v kuchyni čisto, tak vo väčšine prípadov si to smetie vynesiete sami, povysávate, alebo pokiaľ chcete mať priestor na varenie, tak si predtým umyjete kuchynskú dosku. (V našej kuchyni sa to už pohlo k lepšiemu a z času na čas je tam naozaj čisto, ale niekedy tomu treba trochu dopomôcť). (Haha, predstavte si moje prekvapenie, keď mi tu zopár kamarátov a spolubývajúcich povedalo, že čítajú môj blog za pomoci prekladača. Skoro som odpadla! Pozdravujem :D)

Rada č. 5
Na záver jedna celkom jednoduchá. Pokiaľ sa chcete tomuto celému kuchynskému trapasu vyhnúť, urobte to ako naša ďalšia spolubývajúca. Jednoducho vytiahnite z mrazáku predpripravené mäso, dajte ho do trúby na 15 min, choďte si medzitým napríklad zahrať na klavír a keď sa vrátite, mäso bude hotové a vy si k nemu jednoducho capnete omáčku z konzervy zohriatu v mikrovlnke. Je to o dosť rýchlejšie, ale zároveň prídete o všetku srandu, takže toto veľmi neodporúčam.

A asi ste zvedaví, ako nakoniec dopadli moje šúľance. Hrdo priznám, že boli naozaj výborné. Síce nevyzerali tak celkom ako tenučké štíhle šúľance od mojej babičky (pretože po prvých dvoch štíhlych kúskoch, ktoré som ledva odlepila od prstov som si jednoducho povedala, že na to dlabem a šľahla som do vody hocaký tvar aký sa naskytol). Predstavte si tú moju radosť, keď mi úspešne vyplávali na povrch hrnca! Ešte som si na panvici opražila strúhanku s cukrom a v mikrovlnke roztavila kúsok masla. Naložila som to do taniera a s pocitom najväčšej radosti a pyšná sama na seba, som to spokojne spapkala!






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára